La problématique des compétences est ouverte. Il y a dune part des compétences que lon parvient à observer mais dautres qui restent pour une large part invisible. Les compétences managériales peuvent même être qualifiées de floues tellement elles bougent et sajustent aux contextes. Dans les interviews de managers publics territoriaux il est possible de les repérer. Au détour des prises de décisions, de la perception de leur environnement, de leurs actions et apprentissages, de la mobilisation des équipes ou même dans leur façon dêtre. La conclusion montre la nécessité de prendre en compte dans le développement des compétences managériales la complexité , le développement personnel et la projection vers le futur.
Past tenyears, literatureis an increasing numberof workstrying toidentify the differentleversto operateto encourageinnovationwithin companies.Incontinuationof this work focused onthe emergence of a"culture ofinnovation,"the state of theartmadein this articleallows us tobring about a feelingof "psychological safety" isthe only meansthat: - Membersof the organizationare notparalyzed byfear of failureand continueto offerbold initiatives, -Theseplayerslearn from themistakes thatwill inevitably becommitted during theinnovation processand are ableto no longerreproduce.We suggest, as such, somelines of thoughtto createaculture of "room for error"in organizations, starting withthe consolidation of thereward andsanction systemsby theinclinationof the direction to"Legends"failures.We stresshoweverthatthismay be possiblein the contextof American cultureis notnecessarily inthat ofFrench culture.